1. E. T. A. Hoffmann, Der Sandmann (1815) [in original language or we recommend the Italian edition of Racconti Mondadori/Einaudi]
2. J. V. Polidori, The Vampyre (1819) [in original language or in any good Italian translation]
3. E. A. Poe, The Fall of the House of Usher (1839) [in original language or we recommend the Italian edition of Racconti Mondadori/Einaudi/Feltrinelli]
4. T. Gautier, La morte amoureuse (1836) [in original language or we recommend the Italian edition of Racconti fantastici Garzanti]
5. P. Mérimée, La Vénus d’Ille (1837) [in original language or we recommend the Italian edition of Tutti i racconti Donzelli editore]
6. J. Sheridan Le Fanu, Carmilla (1872) [in original language or any good Italian translation]
7. G. de Maupassant, Le Horla (1887) [in original language or or we recommend the edition of Racconti e novelle Garzanti]
8. B. Stoker, Dracula (1897) [in original language or we recommend the edition of Mondadori/Feltrinelli]
9. H. James, The Turn of the Screw (1898) [in original language or in any good Italian translation]
10. F. Orlando, Il soprannaturale letterario, Einaudi 2017
11. R. Ceserani, Il fantastico, il Mulino, 1996
12. F. de Cristofaro (a cura di), Letterature comparate, Carocci (NB: Second Edition, 2020)
A reading of one of the following critical essays is also required:
- T. Braccini, Prima di Dracula. Archeologia del vampiro, il Mulino 2011
- M. Scotti, Storia degli spettri, Feltrinelli 2013
- D. Pellizzari, L’esilio e il ritorno degli dèi pagani nei racconti dell’Ottocento, Pacini 2017
- N. Groom, Vampiri. Una nuova storia, Il Saggiatore 2019
- M. Fusillo, L’altro e lo stesso. Teoria e storia del doppio, Mucchi 2013
- T. Todorov, La letteratura fantastica, Garzanti 2022