Part I:In the year of the centenary of Raphael's death, the salient aspects of his work are analysed through the writings of great critics, and following the dissemination of his style in Italy and in Europe : through his work and its context, the aim is to extend the load-bearing axis of the cultural historical-artistic transformation of the beginning on 16th century, with reference to the following texts:
N. Baldini, Raffaello, Milano 2004
A. Zuccari, Raffaello e le dimore del Rinascimento, Firenze 1986 e 2010
From Studi su Raffaello, atti del convegno del 1984, Roma 1987, vol. 1,:
G. C. Argan, Raffaello e la critica, pp. 7-17
F. Hartt, Lo specchio urbinate , pp.19-32
A. Chastel, Raffaello e Leonardo ,pp. 335-343
M. Tafuri, Il progetto di Raffaello per la chiesa di San Giovanni dei Fiorentini , pp.177-195
D. Arasse, Raffaello senza venustà e l’eredità della grazia , pp. 703-714
A. Pinelli, Raffaello "convenevole" Michelangelo "sconveniente" ,pp. 683-694
C. Acidini Luchinat,, L’ "idea" del tempo nello "Sposalizio della Vergine" , pp.229-238
C. Cieri Via, Da Urbino a Roma : sapienza umana e sapienza divina nella Stanza della Segnatura.pp. 301-322
A. Forlani Tempesti,Per Raffaello e Michelangelo, e viceversa , pp.365-376
S. Ray, L’ esperienza architettonica di Raffaello : oltre "el paragone de li antichi., pp. 213-227
B.W,Meijer, Raffaello e il manierismo olandese , pp.603-610
R. Salvini, Raffaello e Dürer , pp. 145-150
From exhibition catalogue Giulio Romano 1989
E.H. Gombrich, "Anticamente moderni e modernamente antichi" : note sulla fortuna critica di Giulio Romano pittore. pp. 11-14
M. Tafuri, Giulio Romano : linguaggio, mentalità, committenti., pp. 15-64
J . Shearman, Funzione e illusione. Raffaello, Pontormo, Correggio , Milano 1983.
(For 6 CFU no Shearman's book).
Part II: Italian art and European art from 15th to 17th century. The lessons are geared to analysing art and architecture from the Renaissance to Neoclassicism in the constant exchange between Italy and various European countries. Reference texts:
F.Sricchia Santoro, Arte italiana e arte straniera, in Storia dell’arte italiana, Torino 1979, 3, pp. 69-171
Non-attending students should dd:
A. Emiliani, M. Scolaro, La Stanza della Segnatura, Milano 2002
M. Giulia Aurigemma, Un disegno polidoresco per l'Andata al Calvario, in "Ricerche di storia dell'arte", 53, 1994, pp. 67- 73
Texts available at Paratore Library and Architecture Library.