- AA.VV., Processo storico, Loescher Editore, Torino, 2017, voll. 2-3;
- Ascenzi Anna, A «Homeland Religion» for educating the Italian people. The history manual by Lorenzo Bettini (1882), from didactic innovation to “sacralisation” of the Risorgimento epic, in «History of Education & Children’s Literature», VI, 1 (2011), pp. 119-143;
- Ascenzi Anna, Metamorfosi della cittadinanza. Studi e ricerche su insegnamento della storia, educazione civile e identità nazionale in Italia tra Otto e Novecento, EUM, Macerata 2009, pp. 1-63; pp. 219-308;
- Ascenzi Anna, Sani Roberto, Tra disciplinamento sociale ed educazione alla cittadinanza. L’insegnamento dei Diritti e Doveri nelle scuole dell’Italia unita (1861-1900), EUM, Macerata 2016;
- Barausse Alberto, Primary School Teachers’ Associations in Italy from Unification to late nineteenth century: origin and development between processes of professionalization and nationalization, in «History of Education & Children’s Literature», IX, 1 (2014), pp. 709-754;
- Cambi Franco, Manuale di Storia della Pedagogia, Laterza, Bari-Roma, 2003, I. Caratteri dell’educazione comparata;
- Chiosso Giorgio, Dal mestiere alla professione magistrale. Note sul lavoro dei maestri elementari nel secondo Ottocento, in «History of Education & Children’s Literature», II, 1 (2007), pp. 85-115;
- D’Ascenzo Mirella, The classical studies secondary school and the construction of national identiy in post-unitary Italy, in «History of Education & Children’s Literature», VIII, 1 (2013), pp. 523-536;
- De Giorgi Fulvio (a cura di), La storia dell’educazione come storia culturale. Interventi a cura di Fulvio De Giorgi, in «Contemporanea», 2, 2004, pp. 263-285;
- Elia Domenico Francesco Antonio, Lo sport in Italia. Dalla pratica al loisir, Carocci, Roma 2009, pp. 23-94;
- Elia Domenico Francesco Antonio, Storia della ginnastica nell’Italia meridionale. L’opera di Giuseppe Pezzarossa (1851-1911) in Terra di Bari, Progedit, Bari 2013, pp. 1-32;
- Gabrielli Gianluca, Finding out about the colonies. The role of schools, between the 1800s and 1900s, in establishing an Italian colonial identity. The state of research, in «History of Education & Children’s Literature», VIII, 1 (2013), pp. 319-341;
- Gabrielli Gianluca, Nationalism through Contrasts: «the racial us» and «the colonial us» in the construction of Italian identity at school, in «History of Education & Children’s Literature», X, 2 (2015), pp. 185-204;
- Ghizzoni Carla, Building the Nation. Schools and Constitution Day in Milan in the aftermath of Italian Unification, in «History of Education & Children’s Literature», X, 2 (2015), pp. 23-45;
- Ghizzoni Carla, La ginnastica nelle scuole primarie milanesi nel primo decennio postunitario, in «History of Education & Children’s Literature», IX, 1 (2014), pp. 549-577;
- Meda Juri, La politica quotidiana. L’utilizzo propagandistico del diario scolastico nella scuola fascista, in «History of Education & Children’s Literature», I, 1 (2006), pp. 287-313;
- Montino Davide, Libro, quaderno e moschetto. Pedagogia della guerra nelle letture e nelle scritture scolastiche durante il regime fascista, in «History of Education & Children’s Literature», II, 2 (2007), pp. 193-216;
- Rovinello Marco, One nation, two worlds? Prolegomena to new research on nation-building in Italian schools and the military (1861-1914), in «History of Education & Children’s Literature», VII, 2 (2012), pp. 149-172;
- Sani Roberto, «Refining the masses to build the Nation». National schooling and education in the first four decades post-unification, in «History of Education & Children’s Literature», VII, 2 (2012), pp. 79-96;
- Sani Roberto, Sub specie educationis. Studi e ricerche su istruzione, istituzioni scolastiche e processi culturali e formativi nell’Italia contemporanea, EUM, Macerata 2011, pp. 345-359; pp. 381-407;
- Savio Patrizia, L’immagine dei Savoia nei manuali di «Storia Patria» per le scuole primarie tra Otto e primo Novecento, in «History of Education & Children’s Literature», VII, 2 (2012), pp. 127-147;
- Schizzerotto Antonio, Barone Carlo, Sociologia dell'istruzione, il Mulino, Bologna, 2006, pp. 35-55;
- Wingenter Anne, «Vi saluto romanamente!. Self-narration and performance in children’s letters to Mussolini, in «History of Education & Children’s Literature», VII, 1 (2012), pp. 241-259.