Nucleo centrale del corso sarà l’analisi del rapporto fra conoscenza, società e formazione considerato alla luce dei cambiamenti di una società che si connota sempre più come civiltà planetaria. Attenzione sarà prestata per un verso al percorso storico della pedagogia sociale, alla ricerca dei paradigmi propri della disciplina; per un altro verso saranno affrontati le tematiche caratterizzanti l’attualità declinate secondo la lente scientifica della pedagogia sociale e sempre in relazione ai modelli culturali, alle strategie, alle pratiche educative che hanno animato l’educazione sociale del Novecento. Tra società e formazione saranno esaminate le professionalità educative e formative, ripensandone l’identità e il tipo di professionalità.
The course will develop an analysis of the relationship between knowledge, society, and education interpreted in light of current changes taking place in contemporary society seen as a global civilization. The primary focus of the course will be, on the one hand, the historical development of social pedagogy and the making of its paradigms as a discipline. On the other hand, the course will focus on current topics dealing with issues of social pedagogy in relation to the cultural models, strategies and educational practices that have inspired the social education in the twentieth century. Also, in the course, the model of the educational practitioner and their professions will be explored within the framework of education and training. The scope of this analysis will be the rethinking of the identity of educational practitioners and their professionalism.