The teaching contributes to the fulfilment of the learning objective of the
three-year course Degree in Philosophy and Pedagogy, supplying
students with the basic knowledge and competences in Management, in
addition to the theoretical knowledge and operational powers in
Programma esteso 1 ELEMENTI PROPEDEUTICI ALLO STUDIO DEL MANAGEMENT
- Azienda: definizione, caratteristiche e tipologie d’azienda
- La componente “soggettiva” dell’azienda: soggetto giuridico ed
economico, manager e leader
2 L’ASSETTO ORGANIZZATIVO DELL’AZIENDA
- La convenienza economica ad istituire l’azienda
- Le scelte inerenti: la localizzazione, la dimensione e la veste giuridica
dell’azienda
- Le strutture organizzative: caratteristiche e tipologie
- La gestione delle risorse umane: ricerca, selezione, formazione,
valutazione, retribuzione, incentivi
3 LA GESTIONE AZIENDALE
- Gli aspetti operativi dell’azienda: i finanziamenti attinti e concessi e le
operazioni relative alla produzione
- Il concetto di reddito e il concetto di capitale
- I principi di economicità, efficienza ed efficacia
4 LA STRATEGIA AZIENDALE
- Definizione, caratteristiche e contenuto della strategia aziendale
- Pianificazione e strategia
- Le componenti del piano strategico: missione, obiettivi strategici, audit
strategico, analisi SWOT
5 IL MARKETING
- Il processo di marketing: prodotto, prezzo, mix della promozione, punto
vendita
- Il comportamento di acquisto del consumatore
- La customer satisfaction
6 LA RESPONSABILITA’ SOCIALE DELL’IMPRESA
- L’impresa nell’attuale situazione di contesto e nelle relazioni con i suoi
stakeholders
- Gli aspetti evolutivi della responsabilità sociale dell'impresa
- Le determinanti dello sviluppo della responsabilità sociale dell'impresa.
Sostenibilità Obiettivi di sviluppo sostenibile 4 e 8.
pedagogy and teaching methodology.
The teaching aims at conveying concepts and the basic knowledge of
management skills in order to offer an insight of the structure and the
mode of operation of companies, both state and private. The teaching
contributes to the education of a professional having managing skills in
the field of vocational education.
At the end of the course the student will reach the following objectives in
terms of:
Knowledge and learning abilities:
- to identify the unique features of the company;
- to recognize the different organizational structure of companies;
- to describe the operational aspects of the company;
- to illustrate the basic parts of the strategic plan;
- to manage the basic elements of marketing mix;
- to identify the relations company-stakeholders with a view to develop
the corporate social responsibility.
Autonomous judgement:
- to adopt management skills towards the corporate;
- to interpret empirical data coming to light.
Communications skills:
- to use the specific language in the interpretation of the business
process;
- to take part in the solution of the problems affecting the operational
management of the company.