Lecture notes (the audiovisual documents shown during the lessons will be freely distributed to the students)
S. FERRONE, Studiare gli attori, in «Drammaturgia», a. XI / n.s. I, 2014, pp. 307-312.
C. VICENTINI, È possibile la storia della recitazione?, in «Acting Archives Review. Rivista di studi sull’attore e la recitazione», V, 9, maggio 2015, pp. 1-18.
From the web portal Memoria del teatro italiano. Attori e attrici (1861-2011), Firenze University Press, 2012, http://memoria-attori.amati.unifi.it/Main.uri, attending students should study three biographical entries of their choice from the following: Ettore Petrolini (edited by D. Orecchia), Eduardo De Filippo (edited by E. Testoni), Paolo Stoppa (edited by L. Spinelli), Rina Morelli (edited by L. Spinelli), Vittorio Gassman (edited by E. Agostini), Carmelo Bene (edited by E. Agostini).
To acquire a profound knowledge of the main themes of the history of the Italian theatre of the twentieth century, students could study the essay: S. FERRONE- T. MEGALE, Il teatro del Novecento, in Storia della letteratura italiana. IX. Il Novecento, Roma, Salerno editrice, 2000, pp. 1369-1466.
Students that are unable to attend classes should study the following texts:
A. ATTISANI, Per uno studio dell’attore nell’era della riproducibilità tecnica, in «Acting Archives Review. Rivista di studi sull’attore e la recitazione», I, 2, novembre 2011, pp. 1-12.
G. GUCCINI, Recitare la nuova performance epica, in «Acting Archives Review. Rivista di studi sull’attore e la recitazione», I, 2, novembre 2011, pp. 65-90.
C. VICENTINI, Le zone oscure della recitazione. Questioni di metodo, in «Acting Archives Review. Rivista di studi sull’attore e la recitazione», I, 1, aprile 2011, pp. 3-14.
They should also study two additional biographical entries from the web portal Memoria del teatro italiano. Attori e attrici (1861-2011).